Lycka och...?

"Är du lycklig?"
frågade reporten inövat utråkat
tystnad
Letade febrilt i fickan efter tändstickor
för att bränna upp mickrofonen
samtidigt
letade hjärnan efter något
som för länge sedan försvunnit

Är jag lycklig?
Vill svara ja men förstår inte
hur tusan det ska gå till
förstår inte ens frågan
för vad är lycka
L Y C K A ?
tystnad
inga tändstickor ingenting
svara då

Är lycka att tjäna mer pengar
ha finare hus
och mer prefekt familj
att lyckas
Lycka är att lyckas
jo det låter ju bra
fan jag behöver tändstickorna
tystnad

Är lycka att vara älskad
att ha fullt runt sig och alltid vara behövd
Telefon fullproppad med sms
uppbokade helger
fester och skratt
Jag lovar jag springer
eller reportern kanske
illa till mods

Vad är lycka?
Inga tändstickor men hjärnan letar
Är lycka att kunna Kärlek
att kunna kärleksspringa
kärlekssjunga kärlekstänka
Lycka och kärlek
nog hör de ihop
Svara då!

"Kanske, när allt jag gör är i Kärlek,
då är jag lycklig."
reprotern ler
tackar och går sin väg
jag också
Behöver köpa
tändsticksask
Och lära hjärnan att minnas

Knarkar Dig

Ditt skratt skär sönder mitt hjärta
mer kallsinnigt än mördarens kniv

Dina egenheter ettrar sig fast och skapar ångest
Psykologer skulle häpna

Din blick sliter i min kropp
inte ens den skickligaste kirurgen kan något göra

Din excistens smärtar så fruktansvärt
värre än min avhuggna hand

Din död får mina ögon att likna en porlande bäck
men ditt liv får dem att forsa som ett vattenfall

Du är som hash och kokain
skapar beroende trots skoningslösa konsekvenser
och jag kommer aldrig lyckas släppa dig
någonsin

Jag orkar inte balansera på den där normlinjen

Minns skratten och groteska miner
förbannade hånande leenden
skammen
när pennan försvann bortom linjen
den där som man skulle måla innanför
för gjorde man det
då var man duktig
annars var man ingenting annat än värd lite skit
Jag minns det som igår
kanske är allt förvrängt krokigt och fel
mina minnen alltså
men jag minns det så

Den har aldrig försvunnit
den där skammen
att inte lyckas måla innanför
att inte vara duktig
bara vara värd lite skit
men jag orkar inte passa in i det där facket
med ettiketten "duktig söt social flicka"
den där normen som alla borde följa
för att bli lyckliga
?
Jag har försökt
tro inte något annat
men varje steg hamnar utanför linjen
och skratt och groteska miner
förbannade hånande leenden
omringar den där olyckliga hemska kroppen
min kropp hela jag
som inte passar in

Men jag orkar inte
JAG ORKAR INTE
vara den där duktiga söta sociala flickan som jag borde vara
lyckas inte balansera på linjen
men det är väl så
vissa är dömda att misslyckas
att dö olyckliga för att normen har en annan storlek
och bara värda lite skit

Tomhet och uppgivenhet

Det var en gång för länge sedan
ett Hjärtat fyllt till brädden
när solen sken och
bekymmerslöshet var ett faktum
lycka
också

Ett hjärta som någon gång
gick sönder
och allt rann ut sakta men säkert
utan plåster
utan
skydd

Tomhet och hålrum
ekande skrikande röster
och jag faller
i hjärtats djupa hål
ger
upp

Fångar du mig
slänger du ner din väg
som ett rep som en tråd
livets väg
och tvingar mig lämna
tomhet och uppgivenhet
Snälla
du?

Låt vägen leda rakt in
i DITT hjärta
där du plåstrar om
och ger mig en bit av dig
att fylla ett tomrum med

Sol vind och vatten

Du strålar som solen

Det var sol idag
då tänkte jag på dig
du strålar liksom
å andra sidan finns du
i mina tankar
också när solen är försvunnen

då är du min strålande sol
mitt i ovädret

Det var sol idag
och när isen glimmade
såg jag in i dina ögon
solen smälte isen
isen smälte mig
ty dina ögon är magiska

Och det är totalt oförståeligt
hur någon
levande människa
Homo Sapiens
kan se i dina ögon
utan att smälta
drunkna
bländas

Jag önskar jag kunde

Det var sol idag
Och jag drömde
så korkat
och dumt
att någon gång
kunna vara
din

Sol i ovädret

Issmältare

Hjärta hatade älskade

Ensamma hjärta
fyra rum men inga möbler
ingen papperskorg ingen container
bara skräp
skit liksom

Hatade hjärta
eld och hakkors
livlöshet men fighterinstingt
trots dess ensamhet
och hopplöshet

Ett hjärta
fruktansvärt tomt på
liv
och
glädje
talar bebisspråk och armbågar sig fram

Skithjärta
kliver över smuts
dammar av städar upp
under en golvplanka
allra längst in
finnes ljuset

Hjärta hatade älskade
det som inte dödar härdar
sägs det
livet som gjort hjärtat
så hårt
dödade inte

RSS 2.0