Det är så jävla bra

Vi orkar inte se
så vi ler och låtsas som ingenting
låtsas att det är på riktigt
den där lyckans yta som ska spegla en insida
att allt är så jävla bra
för vem orkar se

vem orkar se en ensamhet
där man fastnar när ingen tittar
ett självhat som gror när spegeln visar alldeles för mycket
av livet
av ihålighet och meningslöshet
så vi låtsas
och slår oss själva medvetslösa inuti för att orka tillbringa dagar i ett ljugjag

Ett leende på läpparna
folkets läppar
men ögon som avslöjar en längtan till andra toner
bort från oss själva för vi hatar det vi är
"det är så jävla bra"

Musiken skriker för att kväva en ensam sång

Det är läskigt
för när ensamheten slår till är man inte beredd
man är inte färdig
man är inte redo
man är inte
man försvinner

När ensamheten slår till
då står man där
och kan inte tänka klart
för tankarna grumlas likt vatten och mjölk
och det är läskigt

Det är farligt
att bli ensam
ty då kan inte hjärtat pumpa en enda gång
utan smärtan
och aldrig blir man redo
aldrig slutar hjärtat skära sönder det redan onda

Nej ensamheten är starkare
för däri är ingen men ändå
hela kroppens smärtsamma tillstånd

Man ska vinna

Man ska vinna
man ska kriga
man ska väsa i öron att Du är tjock och jag är bättre
och man ska slå ett slag för kampen man just vunnit

Man ska vinna
man ska dyrkas
man ska visa med yta att Jag har status
och man ska älska att hata sina vänner som blivit en tillhörighet

Man ska vinna
man ska märkas
man ska trampa på andra för att upphöja sig själv
och man ska synas på bilder där utsidan är viktigast

Man ska vinna?
man ska ska ska för allt i världen vinna

Men om jag vägrar
om jag vägra fortsätta måla i almanackan för att livet ska verka roligare
om jag vägrar skrika Ditt jävla äckel när jag har chans att komma stiga i andras ögon

Då förlorar jag allt
men vinner ännu mer

RSS 2.0