Ovälkommen gäst

Det knackade på dörren
Innan jag hann öppna
Klev herr Halsfluss över tröskeln
Jag sa inte Känn dig som hemma eller
Hej hur mår du
Inte ens ett leende
En gåva hade han med sig
Full med smärta och feber
Min hund pencillin hoppade på honom
Jag hoppas innerligt
Att Halsfluss snart inser att han
Inte är välkommen
Och ger sig av

Han ska då inte få ett ynka litet
Hejdå
Att ta med sig

Undrar i vilken säng du somnar och vilken micro som värmer din mat

Kanske samma kvarter eller samma gata
om jag har tur
samma hus
på bottenplan
nej vindsvåningen
utan namn på dörren bara
Ingen reklam, tack
trasiga persienner i fönstret
vilka avslöjar
ett ljus som aldrig slocknar
och nog är det väl därifrån
doften av kanelbullar
den där nybakta som får mig att slumra
kommer ifrån

Ja där tror jag du bor

Lösenordet?

Vad är Lösenordet
till himlen
till evigheten oändligheten
Klurar tänker vrider och vänder
Kanske
kladdkaka
eller
varm mjölk
eller
hejmittnamnärida
eller
hmm jag vet inte

När kommer tiden då man
bara vet
att detta ska jag säga när jag
möter Honom

Kanske kanske
låter han oss få veta
när vi är redo
att låta slutet bli ny början
Och då
vetandes och helt redo
tar han oss på sin rygg och springer
mot härligheten

Bästa sättet
att klura ut Lösenordet är nog
att leva
fullt ut
för Honom


Höj blicken en aning så ser du nog.

Himlen ligger och vilar
Stjärnor nära att somna
Solen slumrar till
Månen vaknar med sömndruckna ögon
Där sitter du
med benen i kors och händerna i fickorna
Håller jorden vid liv
andas lugnt som en svalkande sommarbris
ger meningslöshet en mening
ger oändlighet en början och ett slut
Bara du och månen
finns kvar
i tidlös evighet

Sometimes life is hard.

Halsen svullen som fötter efter lång höstpromenad
i dåliga skor
ont gör det
riktigt ont till och med olidligt när
lussekatten försöker sig ner i magen
äh den får ligga kvar på fatet
halväten

Någon som har bort med förbannadsmärtasåmankanle-medicin?
inte det
då virar jag alla halsdukar i skåpet
om hela mig
och slumrar till en (låång) stund

Var på din vakt för snart kommer dagen och livet och knackar på och då vill man inte ligga i badet och missa att höra den knackande dörren.

Hjärnan på repeat
om och om och om igen
igen och igen
vill få gjort ogjort omgjort
men det är omöjliggjort
s k i t

Ser samma bild
om och om och om igen
igen och igen
hur livets dagar
långsamt kommer gåendes
hur de sedan springer
rusar i rasande fart
förbi

Hann aldrig se
inse förstå
vad jag skulle göra av allt
kaninpanik
hjärnan stod fortfarande på repeat
tankar om allt gjort som borde vara
ogjort snurrade runt och om och
igen

Och jag missade
glömde av att fånga den rusande dagen
orkade inte ens försöka
carpe diem
Hinner förtusan inte med
livet

Dumma hjärna
var finns off-knappen
eller åtminstånde paus
tankar på repeat blir tankar på skit
come on glöm allt gjort
fånga dagen med öppna armar
ha livet i ett järngrepp
hjärngrepp
ogjort möjliggjort

Tänk att du är du och tänk att jag är jag...

Det pirrar
någon får puppor att kläckas och
bli till fjärillar i magen
fjärillar stora och starka med
vingar av vackraste sidentyg
som tar tag i ovilliga armar och
lyfter dem mot allt som är du i ett
tack

Dagdrömmer
någon får tankar att flyga iväg som
pappersflygplan
sväva över blodröd melonsol över karlavagnen
ända bort till det där som kallas
himlen
där trasiga tankar lagas av din
alldeles egna pyssellåda

Ajdå
fjärillar faller mot marken stendöda eller åtminstånde
livlösa
armar orkar inte prisa tacka
försöka följa din blick
Pappersflygplan störtar i rasande fart
krash boom pang dunk
din tejp var för svag sprickor finns kvar
inte längre tankar om
hopp i himmel

Men
när mörkret förvirrar förtvivlar förstör som mest
hittar någon livlösa fjärillar och pappersflygplan
gör mun-mot-mun-metoden
de var visst inte
stendöda
återigen pirr i magen och fjärillar som lyfter hopplösa hoppfulla armar
mot dig
Krashat pappersflygplan kastas iväg av någon
på resa mot den där himlen
där din pyssellåda lagar på nytt och
tankar vänds mot dig ser dig

Någon kan vara du
Du kan göra under
återuppväcka fjärillar
kasta pappersflygplan
rädda mig

Jag ska väl inte klaga men...

Tankar flyger iväg
drömmar högt över bomullsmoln
till något annat något bättre och något mycket
spännande
En värld där himlen är grön och gräsmattan blå
där godis är nyttigare än frukt
och man dricker julmust året om
där snöänglar ständigt vakar
och skatter finns vid regnbågens slut
där kärlek är det viktigaste av allt
krig är något nervkittlande i sagornas värld
där musiken aldrig dör ut
och drömmar blir till verklighet
där du är alltid
och du är all tid

Jesus i bruna skinnskor.

Hittar en låda fruktansvärt dammig trasig från stenåldern
typ
några nya gamla skor
bruna i skinn inte jätteslitna och faktiskt väldigt
snygga

Stoppar i fötterna och vips
känner sig som nu
sträcker på ryggen stolt som en tupp
bruna skor som förgyller hela alltet

Tänker att
någonstans längst in hoppas jag
att Du
blir mina nya gamla skor
som förvandlar mig till en tupp
mina bruna skor som jag för allt i världen vill att alla ska se

någonstans längst in
tror jag att det är så

Så klart jag gör som alla andra...

Står upp
med utsträckta armar
slutna ögon
tårar som rinner
och en mun som sjunger
precis som det ska vara
rätt

Men tänk
om jag står upp med utsträckta armar
just för att det ser rätt ut
om ögon sluts
för att slippa se Dig
om tårar rinner
utan beröring och hänföring
om munnen sjunger
för att inte höra Dig
Är det rätt?

Sitter ner
med öppna ögon
stängd mun
och fingrar som knappar på mobilen
HELT fel

Men
jag sitter
för att orka tänka
jag tittar
och ser dig överallt
munnen är tyst
men tanka talar
och jag skriver sms
till Dig
Fel?

En tanke bara.

På något sätt är vi ändå rätt lika
Knäppa båda två
Jag som alltid glömmer dig
Du som älskar mig ändå


Hur får de plats?

Ipoden på högsta volym
Försöker förvränga förvandla förbättra
Förgöra
Allt som snurrar i mitt huvud
Tralala skriker musiken
Stäng av allt ljud runtomkring
Musiken överröstar tankar

Snörvlar av snuva
Inbillar jag mig
Inte är det de där blöta dropparna på kinden
Tårar
Nej det är snuva
Försvinn förbannade förbittrade minnen
Förstår förtusan inte vad som händer
Vad som hände
Tralala FÖRSVINN

Ord typ...

Nu är det så
att lilla jag
jo precis just jag
tänkte försöka skriva några små ord
till Dig

Bara för att dina armar
aldrig släpper mig
Bara för att dina ögon
alltid följer mig
Bara för att dina öron
alltid hör mig

Och bara för att du
konstigt nog
aldrig slutar älska mig
Bara därför

Jag vet
vad betyder mina ord
trasiga spruckna och helt förstörda
ord i tusen bitar
vem orkar lösa ett orditusentrasigabitarspussel

Fånigt försök av lilla mig
att försöka skriva något
till Dig
när orden gick i kras

Men jag vet
att du gillar försök
mina trasiga försök
Och Du löser orditusentrasigabitarspussel
Bara därför

Mitt i verkligheten.

Du vet 
Fförväntningar går i kras
Som när glas krossas
I tusen bitar
Bara sådär

Och du vet
Tårar börjar rinna
Som små regndroppar
På trasigt paraply
Fullständigt eländigt

Varför
Är livet så omätligt otroligt
Omätligt otroligt som plötsligt
Blir till ohjälpligt otillräckligt

Kanske kanske
För att ett liv
Med bara solsken och inget regn
Aldrig skulle låta oss höja blicken
Och beundra regnbågen

Du vet
Ibland krossas glas
Ibland rinner tårar
Regn
Just för att livet
ska kunna fortsätta vara ett liv

Mycket snack men lite verkstad.

Om jag var Gud för en dag
skulle jag mätta alla hungriga magar
laga alla trasiga hagar
trösta alla bittra tårar
krama alla ensamma mammor
svara alla böner om fred på jorden
Ja
visst skulle jag

Fast
När allt kommer omkring
Om jag verkligen satt där uppe
Allsmäktig
skulle jag nog fyllla mitt eget bankkonto
förbättra min egen karriär
laga alla mina egna trasiga relationer
rätta till mitt eget liv

och skita fullständigt i alla andra
dumma knäppa egoistiska jag

Varning för översvämning.

Tårar rinner som floder på kinderna
Bara sånt där gråthumör
Inget att bry sig om
Fast
ändå
kanske någon
du
bryr dig

Blöt tröja
Kan man gråta för mycket
Liksom
Någon gång måste de ta slut
Fast
innan dess
kanske någon
du
har tröstat

I varm famn
Floden blir till å blir till bäck
Rödsvullen
Inget att bry sig om
Ändå
bryr sig någon
du
Tack

Du som skapat tårar
Säg mig varför
Börjar salta droppar rinna bara sådär
Kanske
för att någon
du
ska bry dig
och krama i varm famn trösta med tysta ord torka tusen tårar med varsamma händer

kanske

Bussfenomen.

Tråkigt ljus trasiga säten klotter gammalt tuggumi
Iskall kyla trots värme
Bland oss vi ni du jag er
Bland människor
Stoppknappen känns fruktansvärt lockande

Tystnad
Borde vi inte prata
Tjata
Gnata hål i huvudet på varandra
Bättre än ensam förbannad tystnad

Vi har väl något gemensamt
På väg bort på väg hem
Samma väg
Samma mål
Men det är kanske ingenting
Betyder ingenting
Egentligen

Inte ett ljud
Inte ett leende
Ingen glädje ingen gemenskap
Snälla inte mer ensam förbannad tystnad
Samma väg samma mål
Nej ingenting egentligen


Sånt som händer.

Här sitter jag
och försöker skriva något vackert
Kanske något om kärlek
eller glädje
eller det förbannade regnet
eller de röda gula orangea löven
eller en mysig tågresa

Men jag sitter här
utan några vackra ord
Och tänker
att vad spelar det för roll

Bearbetning på hög nivå.

Rotar i arkivet
Hittar ett gammalt dokument
Ruskigt dammigt
Läsa eller inte läsa
INTE LÄSA!
fast
det
är
nog
ingen
fara

Läser utan att andas
Blir yr mår illa vill spy
Måste andas
Pust
Minnen som sedan länge gått och lagt sig
Som flyttfåglar återvänder de
INTE LÄSA sa jag ju

Bort bort bort
Puts väck försvinn
NU
Klump i halsen av minnen
Ångest
Det snurrar och tvistas i huvudet
Aj 

Försvinn
Letar i hjärtat
Hittar papperskorgen
Knycklar ihop dokumentet till en liten liten boll
Knycklar ihop minnen
Kastar
Puts väck borta

Livsöde.

burr
det är kallt
över mig under mig framför mig bakom mig runt omkring
i mig
överallt snö
jättekallt

barn som springer omkring
vill också springa
snöflingor från himlen landar på morotsnäsa
kan inte springa
jättejättekallt

ingen som säjer Hej hur mår du
vill svara Jo jag mår bra trots kylan
ett hjärta av snö är det ett hjärta
kommer aldrig smälta
burr
SVINKALLT

konstig figur
genomskinlig kärvänlig ovanlig
lyser starkt
säger Hej hur mår du
svarar Jo jag mår bra trots kylan
gnistrande leende ögon
inte så kallt faktiskt

vem
var figuren som förvandlade kyla
till stekhett
klar luft och iskyla runtomkring men ändå varm
snö blir till tö blir till vatten
innifrån och ut

iskallt hjärta
varmare hjärta
smält hjärta 

Tack.

Du målade vackrare än Da Vinci
Du var smartare än Einstein
Du var visare än Platon
Du var mer generös än Moder Theresa
Du var modigare än Nelson Mandela
Du var mer varsam än Dalai Lama
Du var som självaste Jesus

När du skapade mig


Missade jag dig?

Där uppe i trädet
Högst upp
Det blåser i gula löv i rött tovigt hår
Jag ser dig!

Långt till marken
Kramar stammen luktar på löven känner vinden
Ser långt
Över rök från hemtrevligt hus över regnbågen
Ser dig?

Tappar balansen
Storm
Nej men mycket blåst
Virrvarr av löv hår träd mark jag
Dig?

Nej det var nog bara en fågel

Det där jag råkar gilla att göra.

sitta vid havet helt tyst
dricka varm mjölk och tända ljus
skrika sig hes till musik
skrika sig hes av skriket
spela beachvolleyboll
äta mörk choklad
åka buss
leva

jag gillar't
mycket
med Dig

Kärlek?

Så består dessa tre Tro Hopp och Kärlek
Och störst av dem är Kärleken
Hmm
Längst fram bredvik korset
Gud är kärlek
Eller
Jo just så

Men
Varför gör den så ont
Den ska väl beröra och hänföra
Klarar bara att förgöra
Aj

Vackert sägs det
Ögon måste vara blinda
Mina eller era
Störst av allt är kärleken
Gud är kärlek
Hjälp 
Ser inget vackert
Blind

Gud
Det gör ont
Kärleken gör ont och förgör
Du gör ont
Så ska det väl inte vara
Berör och hänför
Snälla


Fyra varv runt jorden och tillbaka igen.

Hit och dit
Slängd åt alla håll
Som en boomerang
Vill vara en boomerang
Eller?

Upp och ner
Plötsligt händer det
Allting tvärvänder
Ändrar riktning
Från nordväst till sydost
Vill till sydost
Eller?

Runt och överallt
Som en storm
Är mitt i den
Inget lugn
Full rulle
Gillar full rulle
Eller?

Här och ingenstans
Är på månen
Tyngdlöst och vindstilla
Hör mina tankar
Läskigt
Stilla
För stilla
Eller?






Någonstans långt borta.

Det mesta jag gör är bullshit
Det mesta jag säger är skitsnack
Men någonstans i allt detta 
Bakom fasaden
Utanför scenen
Kan man skymta en glimt av den jag är
Egentligen

En blottad själ
Lova att inte hitta den

Nåd.

Du lovade. Eller hur?
Ja.
Men du höll inte ditt löfte. Övergav mig.
Mm.
Du sa att du älskar mig.
Ja.
Men den där Coca-Colan var visst viktigare än jag.
Ehrm, jo.

Jag förlåter dig.
Va?

Du är ju underbar.
Jaså?
Du är viktigast av allt.
Oj, tack.
Jag älskar dig. Oavsätt.


hit och dit men sedan åt andra hållet där det tog stopp och då vända och så dit igen men inte längre...

Be ständigt. Läs bibeln varje dag. Rutiner. Nej gör det bara när du vill. Tolka på det såhär.
Skojar du, Gud menar såhär. Sminka dig inte. Drick inte. Ha definitivt inte sex. Jo gör Guds skull,
det är ju han som har skapat allt. Gör vad du vill, men tänk på Gud. Lev för honom, handla.
Annars - No way to heaven. Men kom igen, han förlåter dig ju. Tro på honom så löser det sig.
Tro. Inte tvivla. Jo tvivla är bra. Använd tidd hjärta. Använd din hjärna. Lova inte för mycket.
Jo så klart du ska göra det, friskt vågat hälften vunnet. Pling i mobilen. Asch, jag som skulle be.
Skit samma. Nej inte skit samma. Prioritera. No way to heaven. Men hallå! han förlåter dig.
Himlen är till för de som tror och lever för honom. Så in i helvete heller, alla som vill kommer
till himlen. Gör si. Gör så. Som alla andra. Som du vill. Ditt hjärta. Nej din hjärna. Gör rätt. Come on,
sätt fart.

Jag blir galen!
Gud, hjälp. Snälla?

ryanair.com

2 timmar. 36 minuter. 27 sekunder.
Nästa flyg till Gran Canaria. Nästa flyg bort.
Borde jag åka?
Orkar inte mer.
Försöker med allt.
Ringer. SMS:ar. Kramar. Pratar.
Du skiter i mig. Fullständigt.

2. 33. 16
Minns du hur det var?
Hur vi bara var. När du sa Jag älskar dig.
Jag älskade dig. Älskar dig?
Nej.
Jo.
NEJ.
Vill ha det som förr. Snälla?

2. 29. 09
Gran Canaria.
Jag åker.
Bort från dig. Du vill ju ändå inte ha mig.
Och jag vill inte ha dig. 
Snälla?

2. 23. 56
Kollar biljetter. 
Ring mig. 
Säg Förlåt och allt blir bra. Snälla?
Orkar inte mer. 
Men jag älskade dig. 
Kan man sluta älska bara sådär.
När du skiter i mig?

2. 02. 44
Nej.
Väntade för länge.
Telefonen ligger still. Spelar död.
Inga biljetter kvar.
Gran Canaria får vänta.
Usch.
Varför hoppas jag på dig,
Du som skiter i mig?

Försök att minnas. Snälla?

I din famn?

Jag drunknar i oändligt hav.
Sjunker i kall kvicksand.
Ramlar på stenhård mark.
Faller långt långt ner i djupet.
Fångar du mig?


Fel.

Jag gör fel. Är fel.
Fel fel fel fel fel.
Jag lovade att leva för dig.
Bara dig. Ingen annan.
Men du försvann.
Jag såg dig, men du försvann.
Fel.
Jag är fel.
Ser dig inte längre. Ser du mig?

Jag gör fel.
Bryr mig om allt. Förutom du.
Du försvann. Inte konstigt.
Allt, förutom du.
Rea på Monki. Sms i mobilen. Ugly Betty på TV. 
Ska bara plugga. Ska bara träna. Ska bara hinna med allt jag måste.
Ska bara.
FEL.
Du försvann.
Du drunknade i Ska bara.
Oj, ett sms. Ska bara svara.

Jag är fel. Så är det bara.
Jag sviker dig. Lämnar dig i sticket.
Håller inte vad jag lovar.
Fel.
Kom tillbaka.
Se mig.
Låt mig få se dig igen.


RSS 2.0